Voordat we je tips geven over hoe jij SEO kunt inzetten voor jouw niche gaan we je eerst uitleggen waar we het precies over hebben. We zullen je vragen uitgebreid beantwoorden en geven ook praktische tips voor het uitvoeren van je zoekmachineoptimalisatie strategie voor jouw niche markt.
Wat is een niche?
Een niche is een hoekje in het eindeloze aanbod aan doelgroepen. Soms ontstaat een niche, doordat er een product of dienst speciaal wordt ontworpen op vraag van de doelgroep. Andere keren wordt er gekozen voor een niche, omdat iedereen simpelweg niet handig is. Dat kost je klauwen vol geld aan advertentiekosten en als ondernemer, zelfs met een team, heb je dan te weinig tijd om te specialiseren en excelleren.
Heb jij als ondernemer een niche gekozen? Dan weet je 100% wat de behoeften van jouw doelgroep zijn en hoe jij hierop in kunt springen. Je biedt jouw niche markt de juiste oplossingen aan weet optimaal te communiceren, omdat je de klant kent. Het voordeel van het kiezen van een niche is dat je snel autoriteit kunt opbouwen en jouw SEO volledig kunt inzetten op jouw niche.
Wat is niche SEO?
Nu je weet wat een niche is kunnen we hierop voortborduren, want wat is niche SEO dan eigenlijk? SEO is zoekmachineoptimalisatie. Je komt door verschillende technieken op een organische manier (zonder de betalen) hoger in Google. Voor een niche kan het echter lastig zijn, omdat de niche zo beperkt is dat je met zoekvolumes in de knoei komt.
Je begint uiteraard met de basis van SEO. Je moet weten waar je mee moet starten, hoe je een strategie uitstippelt, hoe je zoekwoordenonderzoek uitvoert en op welke wijze je ontzettend waardevolle content creëert. Je kunt je strategie nog uitbreiden met advertenties en social media, maar eerst even terug naar de zoekvolumes. Want wat bedoelen we hier eigenlijk mee?
Zoekwoorden met een laag zoekvolume
Goed, let’s start. Als er weinig mensen zijn die zoeken naar een bepaald product of dienst, dan typen ze zoektermen niet in de zoekmachine. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld het aantal zoekopdrachten in juni met betrekking tot kerstballen: NUL. Als je met je billen op het strand zit, dan denk je echt niet aan het optuigen van de kerstboom, hoe gezellig ook 😉
Gebruik een tool, zoals bijvoorbeeld Ubersuggest, om zoekwoorden te analyseren. Je kunt zoekwoorden en zoekvolumes bekijken, maar ook longtail zoekwoorden en veelgestelde vragen. Wil je weten hoe deze tool werkt? Raadpleeg deze blog.
Het is een lastige afweging, want ga je voor een algemene zoekterm met veel zoekvolume, een zoekwoord met een laag zoekvolume of ga je voor een niche specifieke term met bijna geen hits?
Welke keywords gebruiken voor jouw niche?
Vergeet daarom nooit om de belangrijkste vraag ooit te stellen: Wat wil mijn doelgroep kopen?
- Welke producten zoeken ze?
- Welke diensten hebben ze nodig?
- Zoeken ze lokaal? Of internationaal?
Je kunt bijvoorbeeld een liefhebber zijn van koffie. Het zoekwoord koffie heeft een heel hoog zoekvolume, maar de mogelijkheid om te ranken is dan wel kleiner.
Koffie kopen heeft dan wel een andere zoekintentie, maar deze is al een stuk aantrekkelijker!
Ga je voor een zoekterm met een heel klein zoekvolume, maar waarbij de concurrentie niet zo hoog is? Dan is een goed voorbeeld de zoekvraag ‘Waar kan ik koffie kopen?’.
Je ziet het: er zijn kansen genoeg, maar wat is nu de juiste beslissing om te maken en waardoor kun je ook juist heel erg misgrijpen?
Hoe kun je jouw zoekwoorden uitbreiden?
Start met een goede brainstormsessie. Ga ervoor zitten en probeer zoveel mogelijk zoektermen te verzamelen. Schrijf eerst alles op en kom met een lange lijst, zodat je vervolgens deze termen kunt analyseren in een Zoekwoordentool. Wil je graag kennis delen over bepaalde niches in de fotografie?
Dan kun je denken aan een zoekwoord als fine art photography editing techniques. Hier zijn echter maar een paar zoekopdrachten per maand naar, waardoor je niet veel traffic zult binnenhalen. Door te kiezen voor zoekwoorden als fine art fotografie vergroot je jouw doelgroep, maar werk je alsnog aan je SEO voor jouw niche. Een goede tool om hiervoor in te zetten is de Google Keyword Planner.
Concurrenten in niche marketing
We benoemden het hierboven al even, maar je doet er goed aan om te kijken wat je concurrenten doen op dit gebied. Gooi hun website ook eens in de concurrentieanalyse, zodat je kunt zien waar zij op ranken. Dit kun je ook doen met een tool, zoals Ubersuggest. Je gebruikt dan de functie SEO Analyse.
Implementatie zoekwoorden op de website
Heb je alle zoekwoorden, zowel shorttail als longtail, op een rijtje? Heb je gekeken naar de je concurrentie? Dan is het tijd om de beste zoekwoorden te implementeren op jouw site. We hebben hier meerdere artikelen over geschreven, maar je gebruikt zoektermen onder andere op de volgende plaatsen:
- Meta-description
- Title tags
- Content
- Headers
- URL
- Afbeeldingen
- Video’s
Conclusie
Ook voor kleine niches is het goed mogelijk om hoger in de zoekmachines te komen. Het is even een klusje om de juiste zoektermen te achterhalen, maar als je dit op een rijtje hebt dan ga je direct all-in. Heb je hulp nodig? Mail naar koffie@gabriellamedia.nl
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.