Zuurtje #7 – Schoonvader

Deze zondag besteed aan het belevingsvermogen van mijn schoonvader. De man slijt zijn dagen in een verzorgingstehuis na een leven-lang eropuit te zijn getrokken en dingen te hebben gezien, gehoord en beleefd. Vandaag dus even een toertje in de wijde omgeving en rond het middaguur een stop om de lunch te genieten.

Plaats ingenomen op het terras ergens in Veenhuizen en onder genot van een wit biertje de lunch genieten. Onderwijl komt er een auto het complex op gereden waar wij ook onze zinnen op hebben gezet in de nabije toekomst en babbelen nog wat over de schoonheid en uitstraling van dit mobiel van Franse makelij. Gaandeweg de lunch nemen we een gesprek waar dat een paar tafeltjes verderop plaatsheeft tussen een stel klanten en de medewerkster van deze uitspanning. 

“Heeft u ook wijn?”  Dit staat namelijk niet op de kaart. Lichtelijk van haar stuk gebracht door deze, op zich, niet zo vreemde vraag, antwoord zij: Ik zal dit even navragen. Luttele tellen later keert zij terug met het antwoord. Wij hebben Rode wijn, Rosé en Witte wijn. Ah, prima antwoord de manlijke helft van het stel. Doet u ons dan maar een alcoholvrij biertje! 

Mijn verstand stond even stil bij dit voorlopig einde van de conversatie. De biertjes en luid omgeroepen gehaktballen met friet werden geserveerd, waarna ik me weer even kon concentreren mijn eigen lunch en onze tafel. 

Niet veel later ging de onnozele conversatie een level omhoog of omlaag maar in ieder geval verschoof er iets in de gespreksdimensie. Klant tot medewerkster: “Wij zitten verderop, voor een aantal dagen in een huisje. Kunt u daar ook macaroni bezorgen, want wij lusten niet altijd patat.”

Medewerkster: Wij bezorgen niet en leveren geen macaroni. 

Klant: “oh, dan komen we hier wel naar toe rond etenstijd!”

Ik kon me niet meer focussen op onze tafel en bedacht me wat een rust en evenwicht je moet bezitten wanneer je bij een redelijk luxe snackbar werkt en je hebt met dergelijke klant-omstandigheden te dealen. Ik had waarschijnlijk bij vraag één al moeite gehad om de gehaktbal niet in het gezicht uit te drukken van dit sprekend organisme maar ja, klanttevredenheid boven alles natuurlijk. 

Wij genoten verder van het ons voorgeschotelde en probeerden ons verder niet te ergeren of zelfs verwonderen. Afgerekend en naar ons voertuig om weer richting huis te gaan want schoonvader had inmiddels genoeg gegeten, gedronken en genoten.

Zitten we goed en wel in de auto, komt dat mooie Franse voiture ons weer tegemoet. Blijkt dat die malle klanten deze auto bezitten. Over smaak valt niet te twisten wordt beweerd maar ondertussen worstel ik wel met de vraag. Van de tientallen merken en honderden typen auto’s heeft dit, in mijn ogen, behoorlijk doorgedraaide stel de auto gekozen welke wij ook begeren. Zijn wij net zo vreselijk qua communicatie en in de omgang met anderen als deze lui of hebben zij bij de autodealer gevraagd: “Heeft u ook scooters? Ik zie deze namelijk niet in de showroom” Dat de verkoper bij navraag gezegd heeft dat dit niet hun core business is maar deze eventueel wel kan leveren. Vervolgens gekozen voor deze auto omdat ze daarbij, net als bij een 0,0 drankje minder kans hebben om te vallen.

Eisse

Over Gabriella

CEO of Gabriëlla Media B.V. & Co-founder Copy Catch Academy. Copywriter with a passion for Tech & IT (Blockchain, Crypto, AI & ML) - Top 10 Best Copywriting Agencies in the Netherlands 🚀