Feestdagenmarketing wordt al gauw vervangen door christmasmarketing, maar laten we eerlijk zijn: er zijn zoveel toffe inhaakmomenten! Kerst is natuurlijk een hele happening, maar ook black friday, valentijnsdag en singles day zijn ware kaskrakers. Je conversies verhogen van je webshop? Dat doe je zo!
Eerst SEO, dan de rest
We schreven al een artikel over seasonal SEO: zoekmachineoptimalisatie voor tijdelijke (seizoensgebonden) gebeurtenissen, maar vertellen je ook graag meer over het maximaliseren van je conversies.
Het duurt vaak wel eventjes, voordat jouw input zichtbaar is in de zoekmachines. Daarom raden we je aan om eerst jouw contentplan uit te voeren, waarbij je speciale aandacht hebt voor de SEO.
Vervolgens is het dan echt tijd om je site of shop optimaal in te richten. Hoe verkoop jij zoveel mogelijk in een zo kort mogelijke tijd?
5 x conversies verhogen voor jouw shop
-
Gebruik een plugin om een handige pop-up in te stellen. Je wilt natuurlijk je bezoekers zo lang mogelijk op je site houden, want ze moeten kopen natuurlijk 🙂 De plugin signaleert wanneer de bezoeker er genoeg van heeft, waarna er een pop-up verschijnt. Bied hiermee gratis verzending of een goede kortingsbon aan!;
-
Bezoekers die jouw shop hebben bezocht, die hebben misschien wel interesse in je aanbod. Zet retargeting campagnes in, waarmee je voormalig bezoekers opnieuw naar je domein trekt;
-
Schaarste creëeren; dat is een bekende conversietechniek. Voor de feestdagen vind ik het altijd leuk om een countdown in te stellen. Laat zien hoeveel dagen het nog is tot kerst, pasen of computer Monday. Je bezoeker wil toch geen kans laten liggen?;
-
Stuur bezoekers die de winkelmand verlaten, tijdens het shoppen, een herinnering. We zijn vaak afgeleid op een dag, mede door onze smartphones, waardoor het daadwerkelijk afrekenen er nog wel eens bij inschiet. Door een herinnering in te stellen kun je het aantal conversies verhogen van je webshop;
-
Maak een gift guide, waarin je cadeautips geeft aan jouw bezoekers. Verdeel de tips in prijscategorieën, interessegebieden of diverse segmenten. Hoe specifieker, des te beter!
Wat zijn conversies?
Mijn doelgroep is vaak al op de hoogte van de termen, maar voor het geval je nog nieuw bent hier… Een conversie is een actie, die je wilt laten uitvoeren door je bezoeker. Bestellingen, aanvragen of aanmeldingen: het kan allemaal. Bij feestdagenmarketing gaan wij voornamelijk uit van sales, want we willen allemaal verkopen!
Waarom conversieoptimalisatie?
Je kunt je site of shop indelen en rustig gaan slapen, maar ik zou mij veel beter voelen als we jouw verkopen maximaliseren. Jouw conversies verhogen in je webshop is een uitdaging, maar wel een leuke! Vaak ben je een bedrag kwijt qua bezoeker, om deze binnen te halen. Creëer je meer traffic naar je site, dan krijg je meer bezoekers en druk je dus de kosten per lead of klant.
Hoe de conversies verhogen voor jouw webshop?
Hierboven hebben we al een aantal tips opgesomd, maar ik heb ook nog een verrassing voor je! Omdat we zo’n goed team zijn samen, heb ik een e-book ontwikkeld met nog meer tips om jouw verkoop te stimuleren.