Google Core Update - de hoeveelste is dit wel niet?

Google Core Update - de hoeveelste is dit wel niet?

Dec 15, 2024Gabriëlla Modderman

Momenteel worden we eronder bedolven: wéér een nieuwe Google Core Update. Pffff, om moe van te worden. Elke keer dat Google een update uitrolt, staat de SEO-community op haar achterste poten. Maar wat zijn dit voor updates en waarom zijn ze zo cruciaal voor gebruikers en professionals die werken aan SEO-vraagstukken?

Op deze pagina leggen we je uit wat je moet weten over de core updates van Google en maken we ook een actueel overzicht, zodat je nooit eentje mist!

Wat is het doel van de Google Core Updates?

Het doel van de zoekmachinegigant is dat gebruikers altijd de meest relevante, kwalitatieve en betrouwbare zoekresultaten te zien krijgen. Omdat de wereld continu verandert, net als de wensen en behoeften van de eindgebruiker, verfijnt het bedrijf continu de algoritmes.

Het bestrijden van spam, het belonen van goede artikelen of het nauwkeuriger interpreteren van complexe zoekopdrachten; elke update maakt het totaalplaatje ietsjes beter.

Hoewel het is bedoeld om de gebruikservaring te optimaliseren, is het voor SEO-professionals soms totaal verlammend. Uiteraard werken we graag mee aan een informatief en nuttig zoeksysteem, dus daarom kan je bij ons team altijd terecht.

Google's Helpful Content Update [2023]

De Helpful Content Update zaait momenteel ontzettend veel onrust in het SEO-landschap. Dit is een algoritme-update die zich richt op het nut voor de gebruikers. Hier is wat ik je graag meegeef:

  • Mensen komen op de eerste plaats en dus niet de zoekmachines, dus identificeer je doelgroep en maak content die ertoe doet
  • Content die niets toevoegt moet je volgens Google verwijderen van je site
  • AI-content moet aan de richtlijnen voldoen, maar Google gaat er tot op heden vrij soepel mee om
  • En, zoals je hier kan lezen, is Google nog lang niet klaar!
Google Helpful Content Update

Dit is een AI-gegenereerde afbeelding. Tof hè? :)

Google Core Update Spambrain [2022]

Spambrain kwam uit in december 2022. De Update voerde belangrijke veranderingen in het algoritme door en was gericht op het bestrijden van linkspam. De takeaways vind je hier:

  • Het identificeren en devalueren van websites die linkspam gebruiken, want Google neutraliseert de links en de waarde gaat verloren
  • Spambran is een zeer effectief AI-algoritme voor spampreventie
  • Spammy sites worden bestraft, zodat de organische zoekresultaten zuiver blijven

Google MUM Update + Core Web Vitals [2021]

Ook 2021 stond bol van de Google Core Updates. MUM was indrukwekkend, want die bracht een belangrijke mijlpaal in kunstmatige intelligentie voor zoekmachines met zich mee. Daarnaast lieten de Core Web Vitals hun gezicht zien in dit jaar, waardoor de ranking van websites compleet veranderde. Een betere gebruikservaring is sindsdien vele malen belangrijker. Dit zijn de kernpunten van de Google Core Updates:

  • MUM heeft het vermogen om complexe taken beter te begrijpen
  • Deze update zorgde ervoor dat hij niet alleen begrip had van tekst, maar ook afbeeldingen en uiteindelijk ook video en audio
  • Ook verschillende taalbronnen is voor MUM geen probleem, wat het hele internet toegankelijk maakt voor iedereen
  • Net als bij BERT test en evalueert Google ook MUM, om bias te vermijden en de bruikbaarheid van de zoekresultaten te waarborgen
  • De Core Web Vitals draaien om de snelheid van de website, de mobielvriendelijkheid, veiligheid en minimaliseren van pop-ups en vergelijkbare irritante inhoud

Google Core Updates [2020]

Over veelbewogen jaren gesproken - 2020 was er één op het gebied van de Google Core Update. Google rolde meerdere bevestigde updates uit, maar ook weer een onbevestigde. Dit is wat we meenemen uit het complete overzicht:

  • De updates waren ingrijpend en hadden absoluut invloed op de zoekresultaten
  • Wijzigingen waren gericht op het verbeteren van de relevante en de kwaliteit van de zoekresultaten
  • Sites merkten zowel positieve als negatieve wijzigingen op
  • De update van december 2020 had met name invloed op E-A-T

Google Update [2019]

Ook in 2019 werd er weer een Google Core Update uitgerold, de BERT update, evenals diverse kleinere updates. In maart, juni, september én oktober waren er veranderingen in de zoekmachine zichtbaar. Dit waren de takeaways van alle updates in dat jaar:

  • Deze updates waren gericht op het verbeteren en herstellen van de algoritmes en eerdere updates
  • De relevantie van zoekresultaten in het algemeen werd geoptimaliseerd
  • BERT beïnvloedde 1 op de 10 zoekopdrachten, doordat de zoekmachine beter werd in het begrijpen van conversatiegerichte opdrachten

Google 'Medic' Update [2018]

Deze Google Update werd uitgerold in augustus 2018 en had officieel geen naam. Het wordt de Medic Update genoemd, omdat het vooral de gezondheids- en wellnessindustrie beïnvloedde. Dit zijn de key takeaways van 2018:

  • De derde algoritme-update van dat jaar
  • Het beïnvloedde allerlei industrieën, maar vooral de gezondheidssector
  • Gericht op het verbeteren van de algehele kwaliteit van sites
  • De mobile-first index vergeten we natuurlijk niet
  • Een deel van de organische zoekresultaten verving Google door Knowledge Cards
Google Core Updates

Google Fred Update [2017]

In 2017 werden er een aantal kleine updates uitgerold, maar de Fred Update in maart van dat jaar was een noemenswaardige verandering. Google ontkende de update wel, maar dit waren de wijzingen:

  • Niet officieel bevestigd door Google
  • Er waren veranderingen merkbaar in de ranking met betrekking tot de kwaliteit van links en de algehele site
  • Negatieve impact op sites die veel advertenties hadden en weinig waardevolle content

Google Penguin Update part II [2016]

In oktober 2016 rolde Google het tweede deel van de Penguin Update uit. Deze veranderingen bracht het vervolg met zich mee voor het zoekalgoritme:

  • De gegevens werden in real-time bijgewerkt, waardoor je wijzigingen direct zag na het crawlen
  • Google vernietigde alle door Penguin uitgedeelde penalty's

Google Pidgeon Update [2014+2015]

De Google Pidgeon Update lanceerden ze in juli 2014 en werd meerdere keren geüpdate in dat jaar én het jaar erna. Vooral op het vlak van lokale SEO veranderde er veel. Dit zijn de kernpunten:

  • Gericht op het verbeteren van lokale zoekopdrachten
  • Lokale bedrijven werden beter zichtbaar in Google Search en Google Maps
  • De ranking van sites werd geoptimaliseerd, inclusief de parameters voor locaties en afstandsbepaling
  • Eén van de meest ingrijpende updates voor lokale zoekalgoritmen
  • Mobilegeddon vond ook in 2015 plaats, waarbij mobielvriendelijk indexeren de aandacht kreeg

Google Hummingbird Update [2013]

Hummingbird werd uitgerold in augustus 2013. Hier kwam een fundamentale verandering in het verwerken van zoekopdrachten naar voren. Het was de bedoeling dat de zoekmachine de betekenis van zoekopdrachten beter zou begrijpen. Dit zijn de key takeaways:

  • Google matcht niet langer alleen op trefwoorden in de zoekopdracht
  • De zoekmachine identificeert welke woorden belangrijk zijn en welke niet
  • Hummingbird zorgde ervoor dat zoekopdrachten nauwkeuriger werden geïnterpreteerd
Hummingbird Update

Google Penguin Update [2012]

De bekendste zoekmachine ter wereld rolde Penguin uit in het voorjaar van 2012. Deze update richtte zich voornamelijk op manipulatieve linkbuildingpraktijken, beter bekend als black hat SEO. Dit zijn de kenmerken van deze uitrol:

  • Penguin staat bekend als de Webspam Update
  • Linkspam en linkbuildingmanipulaties werden aangepakt
  • Ook werd keyword stuffing hierbij strenger bestraft
  • Het volume van links speelde een grote rol in de ranking, waardoor er soms ten onrechte lage kwaliteitssites een hogere positie kregen

Google Panda Update [2011]

Deze update werd gepubliceerd in februari 2011. Het was een relatief grote update, die vele sites hard trof. Dit waren de key takeaways van Panda:

  • Maar liefst 12% van de zoekresultaten werd beïnvloed
  • De update was bedoeld om spam tegen te gaan
  • Er waren destijds veel content farms, die grote hoeveelheden content van lage kwaliteit produceerden
  • De gebruikerservaring werd verbeterd door hoogwaardige sites beter te rangschikken

Google Caffeine Update [2010]

Google Caffeine Update werd uitgerold in 2010. Dit was een belangrijke revisie van het toenmalige webindexeringssysteem, zodat de zoekresultaten relevanter werden, sneller zichtbaar waren én frisser oogden. Key takeaways van deze update:

  • Het indexatieproces veranderde van batchgewijs naar continu
  • De efficiëntie van het crawlen en indexeren van webpagina's verbeterde
  • Zoekresultaten werden na de update maar liefst 50% actueler
  • Caffeine versnelde de zoekresultaten, maar had geen invloed op de ranking

Voor 2010 werden er ook enikele significate Google Core Update veranderingen doorgevoerd. Denk aan de Florida update in 2003, wat de eerste grote wijziging in een algoritme doorvoerde, of de Big Daddy in 2005, die de kwaliteit van de SERP's vele malen beter maakte. De Jagger Update deed eveneens in 2005 zijn werk, waarbij de focus lag op backlinks.

Vince was on the roll in 2009 en had met name invloed op de big brands, zoals in deze blog van Search Engine Journal te lezen viel.



More articles